Marktgerichte teams

Ontwikkelen resultaatgerichte teams

Hoe doen we dat?

Bij het vergroten van resultaatgerichtheid zijn ‘Hoe krijg ik het team meer in beweging, hoe vergroot ik het eigenaarschap van mijn teamleden en hoe verbeter ik ons resultaat?’ vaak de kernvragen. In de maatwerk ontwikkelprogramma’s ‘ Marktgericht denken & doen ’ die we maken voor onze klanten wordt de ontwikkeling niet opgelegd, maar ontstaat in het team. Ontwikkelen met het einddoel voor ogen. Met praktische opdrachten en gebruik makende van verschillende tools zetten we het team in beweging en doorbreken bestaande patronen. De ontwikkelprogramma’s bestaan uit verschillende sessies, afgestemd op uw situatie. We werken volgens het 70-20-10 model. Tijdens de sessie wordt gewerkt aan het delen van kennis en creëren van inzichten door actief aan de slag te gaan. In de tussenliggende periode, tussen de sessies, werken de teamleden in kleine groepen aan opdrachten. De opdrachten leiden tot een concreet plan, een concrete aanpak, afgestemd op de oorspronkelijke ontwikkelvraag of gewenste verandering. Het programma wordt altijd afgerond met een presentatie van de plannen.

Een voorbeeld in de publieke sector, werkgeversdienstverlening gemeenten en UWV

Succes in het bij elkaar brengen van vraag en aanbod van werk valt of staat met een sterk netwerk. Een sterk netwerk van samenwerkende partijen binnen en een sterk netwerk van werkgevers buiten. De werkgever wil zaken doen met iemand die hen sterker maakt, die waarde toevoegt. Iemand die ook resultaatgericht denkt en doet en die goed aangesloten is op dat wat er in de markt gebeurt.

Dit vraagt om adviseurs en managers die op een marktgerichte manier denken en doen en hierbij steeds in staat zijn de krachten binnen te bundelen om buiten succesvol te zijn. Denken in kansen en mogelijkheden, het lef en de moed hebben om buiten het systeem te kijken en ook steeds in staat zijn om verbinding te blijven maken met het systeem.

Met onze werkwijze creëren we focus, we ontwikkelen een heldere marktstrategie en vergroten de onderlinge samenwerking. Samenwerking in het team, samenwerking met gemeenten en UWV in de regio en met het netwerk van werkgevers en stakeholders binnen en buiten de organisatie. Alles gericht op het vergroten en versterken van de resultaatgerichtheid. Hiermee zetten we niet in op het inrichten van het perfecte werkproces, maar op het ontwikkelen van zelflerende, flexibele teams die in staat zijn de juiste dingen te doen op het juiste moment.

Het programma volgt de logische weg van het waarom, het hoe en het wat. Een strategie ontwikkelen betekent vooral het ontwikkelen van het ‘hoe’. Hoe gaan we bereiken wat we willen realiseren? En wat gaan we dan doen? Heldere doelen stellen, om die vervolgens te vertalen naar een strategische planning met stappen of mijlpalen met concrete activiteiten.

De 8 principes van succesvolle werkgeversdienstverlening’ die wij als de basis beschouwen voor succesvolle werkgeversdienstverlening kunt u nu ter introductie gratis aanvragen via ons contactformulier.

Meer markt- en omgevingsbewust, meer proactief

MD&D concepts heeft binnen het CAK een team relatiemanagers in een op maat gemaakt ontwikkelprogramma, geïnspireerd en begeleid in hun ontwikkeling. De ontwikkelvraag richtte zich op het ontwikkelen van eigenaarschap van de relatiemanager en dat ze vanuit die eigenaarschap meer de rol van relatiemanager vormgeven.

Meer markt- en omgevingsbewust, meer proactief werken als beïnvloedende en adviserende relatiemanager naar de interne organisatie en externe stakeholders in plaats van reactief de vraag volgend, hoorde daar wat ons betreft bij. Yvonne is in dit proces een prettige en ook stevige gesprekspartner en begeleider geweest die mensen en teams in beweging brengt vanuit eigen kracht en ambitie. De co-creatie van het programma met mijzelf als leidinggevende en HR-D was uitstekend en zeer prettig en voor het CAK voor herhaling vatbaar. Gezien haar meer dan ingewijde inzicht in de politiek-bestuurlijke omgeving waarin we acteren krijgt zij vanuit haar expertise en ervaring snel het vertrouwen van het team en wordt ze ervaren als partner in business en verandering. Ze spreekt nadrukkelijk de mensen zelf aan op de kennis van de markt en spoort ze aan ‘woordvoerder’ te zijn van plannen en ideeën. Ze stelt zich flexibel op als leider, trainer, coach of facilitator afhankelijk van dat wat er nodig is.

Jan van Dam
Unit logistiek CAK